donderdag 5 februari 2009

'TA'

In dit heerlijke Canadese school system heeft zowat elke zichzelf-respecterende prof een TA (teaching assistant). Meestal zijn dit graduate students - hoe het helemaal werkt, weet ik niet.
De TA van mijn ARTH 300 vak (over kunst theorie & methodologie) is hilarisch. Gisteren ontdekt dat hij Finse roots heeft - hoewel je dat in zijn naam [Matthew Lewis] niet zou zeggen. Hij is begonnen als filosofie-student maar is uiteindelijk overgeschakeld naar kunstgeschiedenis. Deze 'voorgeschiedenis' zorgt ervoor dat hij gemakkelijk filosofen in-a-nutshell kan uitleggen, wat handig is als je artikels moet lezen waar ze met namen als Hegel & Kierkegaard om je oren slaan alsof het namen & theoriƫn zijn die elke mens volledig verstaat.
Hij is ook een grote fan van Foucault & is volgens mij 1 van de weinigen die hem ook echt verstaat. Eenmaal begonnen over de man is hij moeilijk te stoppen :D
Elke woensdag heb ik tutorial, een soort klein discussiegroepje over de les van die ochtend & over de assigned reading van die week. Deze week ging het over authorship en van die dingen & oa ook een artikel door Foucault.
Ik word steevast om mijn 'Belgische' mening gevraagd. Ik ben een beetje vertegenwoordiger van het Europese standpunt. Op een bepaald moment ging het over onderwijssystemen enzo - en of course werd er massaal mijn richting uitgekeken omdat ik zowaar iets kon zeggen over een niet-Noord-Amerikaans schoolsysteem.. Wat voor de Canadezen een soort mythe is. Een plaats waar allerlei straffe verhalen over de ronde doen. Vooral de Franse universiteiten zijn fascinerend.
Typisch is natuurlijk ook dat ze dan over Frankrijk en Duitsland bezig zijn & dan tegen mij zeggen 'ja, maar jij weet daar waarschijnlijk meer over.' Voor alle duidelijkheid, ik kom uit Belgiƫ. Een onafhankelijk land. Europa bestaat uit verschillende landen. Het is niet omdat je uit Europa komt dat je op de hoogte bent van alle schoolsystemen.. We zijn dan misschien buurlanden maar we hebben zeer verschillende onderwijsinstellingen.
wat ik ook grappig vond, was toen de TA terloops wat over zijn kindertijd in Finland vertelde [dat is hier normaal - iedereen vertelt hier verhalen over hun kindertijd & over hun buitenschoolse bezigheden in de les..] Hij was bezig over hoe zijn moeder hem Kierkegaard en boeken als Crime & Punishment deed lezen als 6jarig kereltje. Geen wonder dat hij filosofie gaan studeren is & dat hij er zo duidelijk over kan vertellen.. Ik dacht even 'kindermishandeling!', maar hij was er zo positief over - dusja.
het concept van TA is natuurlijk ook uitgevonden omdat de proffen iemand nodig hebben die het vuile werk voor hen doen. In Leuven heeft elke prof ook een assistent die eigenlijk in hun plaats papers verbeterd & examens naleest. Hier worden TA's ook verwacht naar elke les van 'hun' prof te komen, discussiegroepen te leiden, computers op te stellen in de lokalen, reviewlessen te geven voor midterms & examens. Ik vind persoonlijk de term 'persoonlijk slaafje' iets toepasselijker - vooral toen gisteren Matt gevraagd werd door een gastspreker [een prof waar hij vroeger TA van was] om naar haar hond in haar auto te gaan kijken. Dat vond ik best wel compleet-erover.. Gelukkig zei ze dan uiteindelijk dat het niet hoefde, maar toch - het idee alleen al.

Geen opmerkingen: